Sista dagen i frihet - tillbaka i DC

Vi vaknade tidigt sista morgonen på vägen och tänkte att vi packar ihop våra grejer och lämnar bilen så tidigt vi kan helt enkelt. När vi börjar packa inser vi ganska snabbt att väskorna inte kommer räcka till för all skit vi köpt på oss (jag kan väl erkänna att mina öl är en rätt stor bov i detta dramat) så vi får ta en panikrunda på Walmart innan vi kör in till stan.

Sagt och gjort, en halvtimme senare står vi där med en splajs ny väska att fylla med drömmar och öl. Vi körde in till stan och slängde av väskorna på Hotel Hive som vi skulle bo på men det var lite för tidigt att checka in redan så vi körde bort och lämnade bilen istället och letade upp ett ställe att käka frukost på.

Valen av frukostrestauranger var begränsande då de flesta ställena antingen inte hade öppnat än eller hade lång kö ringlandes utanför. Vi kände dessutom redan nu att den här dagen kommer bli väldigt varm.. Det hängde i luften. Men till slut hittade vi ett kafé som nog egentligen var alldeles för dyrt i förhållande till vad man fick för mat, stekt ägg med rökt lax till mig och drakfruktssmoothiebowlnåntingnånting till frugan. Det roligaste med detta stället var servitrisen som hade vårt bord och mest pratade om att hon hade haft en tuff natt, vad det nu betyder..

Nu hade vi rätt lång tid att slå ihjäl innan vi skulle checka in så vi fortsatte strosa i värmen ner till International Spy Museum där vi stannade i några timmar. Riktigt kul interaktivt museum där du får uppgifter att utföra under ditt besök. Enormt mycket spännande prylar och fakta om spioneri (och en extra utställning om James Bond!), och framförallt var det ganska svalt där inne så det var ju inte dumt alls.

Klockan tickade på och vi började känna oss hungriga, eller ja, framförallt jag efter min något icke tillfredsställande frukost. En halvtimmes promenad nästan helt rakt norr om spionmuseet finner vi Right Proper Brewing där vi tänkte ta lunch så det var bara att börja traska.

Mycket trevlig bryggpub! Efter att ha haft ganska ljumma upplevelser av bryggerierna i Washington var detta riktigt kul att komma till. Ölen var genomgående grymma och maten var fantastisk. Lugnt och skönt var där också när vi var där vilket ju var gött så klart, kan dock tänka mig att det blir rätt tjockt med folk här på kvällarna. En fried chicken sandwich och några öl senare var det äntligen dags att checka in för halvtidsvila på hotellet så en Uber tillbaka till universitetsområdet där där Hive ligger och sen en välbehövlig dusch.

Vi tänkte spendera sista kvällen i Georgetown som ligger på gångavstånd från hotellet (universitetsområdet och Foggy Bottom som vi bodde på under första helgen ligger precis bredvid varann) så vi begav oss ut igen. Men nu.. Nu gick det knappt att vara utomhus. Värmen var påträngande men det var inte det som var det största problemet utan luftfuktigheten som låg på runt 100%. Helt sanslöst tung luft och jag hann väl gå ett kvarter eller två innan jag var helt dyngsur av svett igen.

Men vi kämpade på och 20 minuter senare befann vi oss i Georgetown ihop med vad som kändes resten av världen. Otroligt mycket folk överallt och här började vi (främst jag igen) tappa humöret och nästan må lite dåligt av värmen och trängseln. Vi satte oss och vilade en stund i en park och till slut hittade vi Pizzeria Paradiso som är ett av de högst rateade ölställena i området och lyckades få plats i baren på nedanvåningen. Svalt, mörkt, inte så jäkla mycket folk, bra öl på fat, goda pizzor och college football på TV, himmelriket på jorden!

Någon timme senare när vi beslöt oss för att ta oss tillbaka till hotellet var luftfuktigheten fortfarande förjävlig men temperaturen hade sjunkit något så det var inte riktigt lika illa. Vår plan var egentligen att avsluta hela resan med ett par drinkar på hotellets takbar men när vi var på rummet var vi så slutkörda båda två att vi orkade helt enkelt inte ta oss för någonting mer så resten av kvällen blev det Guy Fieri på Food Network och vatten.

Söndagen därpå var det dags att åka hem så där är inget att orda om, frulle på hotellet sen en taxi till flygplatsen. Denna reserapporten blev betydligt längre än jag trodde den skulle bli från början så jag hoppas ni inte blivit uttråkade på vägen. Tack för denna gången så hörs vi snart igen!