The Pacific Northwest del 10 - Öl och arkadspel i Portland

Så var det fredag! Och näst sista dagen på resan. Lite vemodigt men ändå lite skönt. Vi skulle lämna bilen 14.00 i centrala Portland så på vägen in till stan stannade vi till på en stor premium outlet i Beaverton för frukost och lite mer shopping. Vid 13-tiden bestämde vi oss för att ta oss till biluthyrningen vilket skulle ta typ en kvart att köra.. Men tji fick vi, för jäklar vad mycket trafik det var. 

Lite försening ska man ju alltid räkna med men detta var löjligt. Så istället för 15 minuter tog det runt en timme att ta sig in och frustrationen var total, men så fort bilen var avlämnad och vi kunde traska bort till hotellet släppte det mesta igen. Äntligen incheckade i the hipster capital of the world - Portland!

Vi bodde på The Society Hotel i Chinatown, väldigt centralt med flera riktigt bra barer precis i närheten. Vi hade på förhand bestämt att fredagen skulle spenderas på den västra sidan floden och lördagen på den högra. Det är inga jätteavstånd att gå oavsett men ändå skönt att dela upp dagarna då det är så många ställen man vill besöka.

Första stoppet blev middag på Deschutes Public House på NW Davis Street. Väldigt, väldigt stor bryggpub och restaurang som såg helt fullpackad ut men vi lyckades knipa åt oss ett bord. Jag tog en av veckans specialare som var en crab roll och till den en öl- och ostsoppa ackompanjerat av en riktigt färsk och fruktig pale ale. Frugan körde på en laxsallad med rostade kikärter, fetaost och en mycket välbalanserad suröl till det. Riktigt bra mat, mycket bättre än väntat.



Mätta och belåtna var vi sugna på mer öl, vilket inte var svårt att hitta.. Bara två kvarter bort finns Fat Head's Brewery, en bryggpub modell större med en jäkla massa fat. Även här serveras mat så en stor del av lokalen är serveringsyta men då vi redan käkat beställde vi en liten flight och slog oss ner på uteserveringen istället. 


Jag följde samma mönster som tidigare på resan och körde på suröl och humliga öl och blev inte besviken. Deras flaggskepp Head Hunter IPA är helt fantastisk, en öl jag hade kunnat dricka många av trots att den ändå ligger på 7,5%. Klibbig men ändå fräsch, fruktig och välbalanserad. Nästan alla ölen vi drack var till belåtenhet, den enda som inte riktigt föll mig i smaken var en ginlagrad IPA som var alldeles för spretig. Men utöver det var det kanon, lätt en av de bästa bryggpubarna vi besökte i Portland.



Vidare blev vi sugna på cocktails och inte helt oväntat finns det en hel del bra cocktailbarer i Portland också, Clyde Common en av dessa. Nu hade det blivit eftermiddag och många ställen, inklusive detta, var helt fulla med after workare men vi lyckades få en plats i baren. 

En barrel aged Hanky Panky (söt vermouth, dry gin, Fernet Branca) blev det för min del, riktigt gott. Så gott att jag när jag kom hem beställde lite ekkuber från Humlegården och håller just nu på att "fatlagra" en flaska Boulevardier här hemma. Ska bli intressant att se om det ens kommer i närheten av den jag drack i Portland, eller om det blir platt fall. Tiden får utvisa.


Nästa stopp blev Baileys Taproom, en trevlig men ganska liten ölbar med 26 fat i toppklass. Finns väl inte så mycket mer att säga om det tror jag. Bra ställe, väl värt ett besök.

I samma gränd som Baileys finns Tugboat Brewing. Rätt coolt ställe, men ganska mörk lokal. Dämpad belysning, fördragna fönster och bokhyllor längst väggarna, fick lite studentpub/speakeasy-vibbar. Svårt att förklara, men ni kanske förstår vad jag menar. Annars får ni klara er ändå.


Bakom baren stod för övrigt en man som var vansinnigt lik Edward Blom, fast något mindre till volymen. Både till utseende, röst och manér hade han kunnat vara Edwards lillebror. Han hade hört detta tidigare ett par gånger fick vi veta, för när vi sa att vi var från Sverige frågade han om vi visste vem Edward Blom var. Kändes lite bisarrt, men kul!

Ölen på Tugboat var över lag helt okej, inga fantastiska skapelser men väl njutbara ihop med en liten tallrik potstickers och lite sällskapsspel. Skönt ställe över lag helt enkelt. 

Vi kände att det började bli dags att gå tillbaka till hotellet, dock med ett sista stopp på vägen.



Ground Kontrol är en arkad med mängder av klassiska spelmaskiner, allt från Donkey Kong till Tekken till Space Invaders till flipperspel, helt omöjligt att inte stanna till här. Att man sen har fem fat med lokal bärs gör ju inte ont heller (man börjar inte servera alkohol förrän efter 17.00 dock, så dagtid kryllar det var kids här). 25 cent per spel kostade det om jag inte missminner mig. Riktigt bra ställe!

Efter det var det dags att stupa i sängen med en lång lördag framför oss. 

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Haha, Edward Blom! Tyckte väl att han var lik någon! Fat Heads var nog det bästa stället i Portland, t o m bättre än Cascade tycker jag. När Eddan, Eirik och jag satt där i mars så råkade vi se att förutom de egna ölen fanns det en del intressanta gästöl på fat, bland annat Boneyard Notorious. Det var bara att sitta kvar. Längtar tillbaka.
Kristopher sa…
Haha ja dom var jättelika. "Are you guys from Sweden? They say I look like someone named Edward Bloom", det hade vi jättekul åt. Fat Heads var definitivt i toppen på min lista med, Cascade som avhandlas i nästa inlägg var jag inte speciellt imponerad av. The Commons däremot var riktigt bra tycker jag, ihop med Fat Heads höll dom högst klass av de ställena vi besökte! Ja Portland är en stad man gärna återvänder till.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Inkokta tomater á la Camilla Plum