Mjödmåndag: B. Nektar Wildflower Mead

Nu när det har börjat trilla in lite mjöd till höger och vänster här så är det äntligen dags för mig att köra igång mitt lilla projekt som jag valt att kalla mjödmåndag. Varje måndag så långt lagret räcker (har nog mjöd så det räcker i 4-5 månader än så länge, och det kommer antagligen att bli mer) kommer en ny recension på ett mjöd att publiceras, antingen är det jag själv som skriver eller så kommer även min gode vän Blafa att gästrecensera så blir det lite variation för er läsare också.

Vi börjar med ett mjöd jag drack förra helgen hemma hos Balder efter invigningen av Mikkeller & Friends. Det är ett traditionellt mjöd från amerikanska B. Nektar gjort på honung från vildblommor och är sedan lagrat på ekfat. 14% ligger denna rackaren på och jag har bytt mig till den, det finns nämligen ingen distribution av deras mjöd i Europa. 

B. Nektar startade sin verksamhet 2006 och ligger i Ferndale, Michigan, som är en förort till Detroit. Det drivs av bryggaren Brad, hans fru Kerri och deras vän Paul. Brad har bryggt hemma sedan slutet av 90-talet och efter att ha fått massor av god kritik av vänner och bekanta så föreslog hans fru att det väl borde gå att producera detta i lite större skala och börja sälja? Och resten är som man säger historia. Men nu till mjödet!

Saxat från hemsidan;
"Made with Michigan wildflower honey. This mead captures the essence of the natural beauty of Michigan. It has a wonderfully complex floral aroma and flavor. We use a ‘no boil’ technique in our mead-making that preserves the subtleties of the raw honey. Aged briefly on American oak for complexity.


Mjödet är ljust, ljust gult/gyllene och helt utan skum.

Doften domineras av honung och sommarblommor, det är sött och tungt och finns även inslag av vanilj, ekfat och blandade örter. Det är en riktigt annorlunda doft för den som inte är van vid det här, det liknar varken öl, vin eller något annat man kan sätta fingret på. 

Smaken är också söt och munkänslan är tung och lite oljig. Massor av honungssötma, men också väldigt blommigt. Stora, fina toner av ekfatet kommer fram och gör mjödet mycket komplext och samtidigt elegant. Riktigt gott och riktigt spännande! Man känner verkligen hur blommorna och honungen ihop bildar en riktigt söt och fin balans för att sedan avslutas värmande av den höga alkoholhalten. 

Aah, så gott det är!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd