Som en skänk från ovan..

..trillade det igår in en avi i brevinkastet där det stod att jag hade ett paket att hämta ut på posten. Det var det första paketet av fyra som jag väntar på just nu, dessutom det enda som innehåller enbart öl (i dom andra ligger fokusen på mjöden som jag tjatat om ett tag nu), men inte vilka öl som helst!


Jag har länge sagt att jag inte är någon fanatiker av imperial stout över lag, men det finns naturligtvis vissa som står ut och höjer sig över resten. FiftyFifty's Eclipse-serie är en sådan serie. Varje år släpper det lilla bryggeriet i Truckee, CA sin imperial stout Eclipse lagrad på en rad olika fat. Vilka som har släppts hittills finner ni här

Jag har provat två av dom sedan tidigare, Elijah Craig 12 och Elijah Craig 20, vilket också är två av dom jag bytt till mig.. Helt vansinnigt bra, sanslöst lena och fylliga öl. Dom två har snabbt klättrat till toppen av mina favorit-imperial stouts ihop med Midnight Sun Berserker, så jag bytte helt enkelt till mig dom två plus Brewmasters Grand Cru som han jag bytte med också hade hemma.. Det här är öl jag sannerligen ser fram emot att dricka. Jag funderar på att kanske byta till mig ännu fler varianter, det finns ju nästan 30 stycken så det vore väl ett projekt att samla ihop?

Och så fick jag även två extras, en Lost Abbey The Angels Share 2009 och en dryga månaden gamla Bells Hopslam. Angels Share har ju varit lite sviktande med kvalitén och är (ö)känd för att vara infekterad så vi får hoppas att denna inte är det.. Det får tiden utvisa helt enkelt. 

Hopslam däremot har enbart goda vitsord kring sig, jag har provat en nästan 9 månader gammal flaska en gång och då var den inte i sitt esse, men färsk ska den enligt många vara en av dom bästa DIPAs i världen, vissa hävdar tillochmed att den är bättre än Pliny the Elder. Då jag ser Pliny som en av dom mest kompletta och kanske den perfekta DIPAn så ska det bli sjukt intressant att äntligen få prova Hopslam färsk. Nu ska jag fundera ut bra tillfällen att dricka Eclipse.. På bröllopet kanske? Ja, en av dom åker nog då iallafall.

Kommentarer

Peter L sa…
Drack Hopslam på fat nu när jag var i Florida. En fantastiskt bra balanserad DIPA. Hamnade på min topp 10 lista.
Kristopher sa…
Den var helt fantastiskt bra, otrolig balans. En av dom bästa DIPAs jag provat.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd