Öl i Stockholm del 1; SBWF - "Snickeriet"

Så, nu fungerar datorn igen efter en rejäl formatering och jag har börjat återhämta mig efter helgens bravader i huvudstaden. Det blev två minst sagt intensiva, men jävligt roliga, dagar med otroliga mängder öl och massvis med roliga bekantskaper, nya som gamla. Jag vet inte hur många inlägg jag kommer att dela upp återberättelsen i, men vi börjar från början så får vi se var vi slutar. Jag kan redan nu förvarna om att det inte blev så många bilder och dom som togs blev ganska dåliga tyvärr, men jag hoppas att ni orkar läsa ändå.

Det hela började med att jag och Balder möttes upp på Sturup/Malmö Airport/MAX i torsdags morse och tog flyget vid 09-tiden upp till Arlanda. Vi hade siktat på att hinna med pressbrunchen vi var bjudna till på Nacka Strandsmässan innan själva festivalen skulle sätta igång men ju mer tiden gick och vi närmade oss Stockholm, ju mer fick vi inse att vi inte skulle hinna det. Nåväl, flygbussen in till stan, leta upp hotellet vi skulle skeda på och sen så fort som möjligt ner till mässan.


Vi anlände kring lunchtid och där var redan en hel del folk som stod och väntade. Vi ställde oss i kö, svenska som vi är, och på tolvslaget öppnades dörrarna och folket strömmade in. Presspassen hämtades ut och redan här börjar vi stöta på välbekanta ansikten, men sen blev det raka vägen ner till "Snickeriet" (bara jag som tänker på den här gamla pärlan när man hör smeknanmet på den salen?) för att möta upp Manker och M2 och för första stoppet hos allas våra favoritbröder Brekeriet.

Jag har ju som tidigare sagt fått chansen att prova Brekeriets testbrygder förut och visste därför att det skulle vara bra öl, men jävlar alltså.. För någon som, likt mig, älskar saisons och fruktöl så var detta verkligen en av mässans absoluta höjdpunkter. Och för många andra också verkar det som, jag har läst inget annat än hyllningar kring Brekarnas öl vilket glädjer mig enormt! Fem öl fanns totalt. Två saisons, en farmhouse ale, en fruktöl och en rököl.


Jag provade mig genom allihop med start på saisons. Den som heter just Saison tyckte jag var helt fenomenal och även den bästa av saisonerna. Riktigt uppfriskande och lätt, och ihop med friskheten från bretten så är detta en öl som jag hoppas många kommer uppskatta och beställa då både den och rökölen Roken kommer att kunna beställas från Systembolaget inom en snar framtid. Den lite rustikare Brillant och samarbetsbrygden var också väldigt kompetenta, men jag håller nog Saison som den bästa av dom tre.

Vidare provade jag deras helt fantastiska fruktöl Cassis, smaksatt med svartvinbär. Jag, liksom många andra, håller denna som en av mässans absoluta höjdpunkter! För det första så var den riktigt snyggt lila med ett ljust lila skum.. Men när man sen smakar den och den exploderar av smaker som snyggt balanseras mellan det syrliga i bretten och bärens sötma och syra. Detta är kanske den bästa svenska ölen som gjorts i år, i skrivande stund så kan iallafall jag inte komma på någon bättre.

Även ett smakprov av den riktigt kraftiga rökölen Roken intogs. Detta är en öl som jag vet ska kunna gå att beställa efter den 1 November och det tycker jag att ni ska göra! Som sagt så var den riktigt kraftig, rejält med läder och bränd torv i både smak och doft. En öl som man inte dricker snabbt utan lätt kan sitta med en hel kväll.. Riktigt fet.

Jaha, hur följer man upp detta då? Slå ett öga till höger om Brekeriets monter så finner du Struise och deras extravaganta ölvagn som även fanns med på Copenhagen Beer Celebration i våras. Här är det inte svårt att hitta något man gillar, det svåra är att kunna välja någon av alla dom 30 fatkranar som finns med, fulla med godsaker.


Vi provade ett gäng där också men det var några som stod ut lite extra. Först och främst - Pombon.. Det står spontanjäst äpplecider på deras papper vid montern och detta var ju så jävla häftigt. En av bryggarna har en polare med en jävla massa äppleträd som varje år fäller en massa frukt som bara ruttnar bort. Detta tyckte han var tråkigt och gjorde istället en öl/cider på dessa äpplen, lät spontanjäsa och lagrade sedan på ekfat. Resultatet? Hur gott som helst. Varför är det inte fler som gör detta?

Även Black Berry Albert stod ut från Struisevagnen, det är Black Albert lagrad på vinfat.. Exakt vilka vinfat det var har av någon outgrundlig anledning trillat ur skallen på mig, så om någon som läser detta har lust att berätta så får ni gärna göra det! Den var iallafall helt fantastisk med alla de mörka kaffe-, portvin-, och chokladtonerna som redan finns i ölen sen innan blandat med den uppfriskande och lite syrliga fatlagringen. Ölporr på hög nivå. Vi provade några till här innan vi gick vidare. Bland annat Macadam och Cuvee Delphine vilka båda två är värda att nämnas, även om de två föregående var höjdpunkterna här.

Bredvid Struise hade vi sedan Mohawk med några av sina spännande experimentbrygder, och längst ut på kanten Malmö Brygghus som bland annat hade med sin milda, men full kompetenta skånska lambic Grand Crew. Det ska bli spännande att se hur den utvecklas med tiden, även om den redan nu var väldigt trevlig.


Mitt emot dessa hjältar så har vi några andra hjältar. En lång monter från Elixir Wine innehållandes Amager, Xbeeriment, Det Lille Bryggeri, Stronzo, Lervig, South Plains, Djävlebryg och Hornbeer. Samtliga bryggerier hade dessutom bryggarna med sig vilket jag tycker var riktigt kul! Grymt bra jobbat av pågarna på Elixir som fått med sig alla dessa bryggare, det är precis på såna här ställen man vill träffa dom.. När dom kan hänga, dricka öl och snacka skit helt enkelt utan att behöva tänka på allt runtomkring. Riktigt kul!

Även här fanns några av kvällens häftigaste öl, framförallt från hypade Xbeeriment. Detta är ett pyttelitet danskt bryggeri som vi får se alldeles för lite av här i Sverige. Dom hade med sig fem öl, däribland den fantastiska A Beer called Horse som många av er kanske provade på CBC i våras där den hade premiär. Dessa fat som är med i Stockholm är från samma batch och jag tror inte att dom gör fler av den.. Vilket är synd, för jävlar vad häftig den är! Som att dricka ättikssprit nästan, otroligt sur.


Även ett brittiskt barley wine vid namn Copper Snow var med, även det väldigt, väldigt bra med tonvis av torkad frukt och smörkola. Hoppenheimer är deras DIPA, tappad bara två dagar före festivalen.. Otroligt färsk med andra ord. Nästan för färsk faktiskt vilket gjorde den mer häftig än bra egentligen, även om den var skithäftig. Madraz IPA däremot var hur grym som helst.

Längre bort på denna montern hittar vi bland annat Lervig som har fått sig ett rejält uppsving i Sverige sedan deras Rye IPA och Konrads Stout lanserades på Systembolaget tidigare i höst. Här fick jag prova Hoppy Joes, en grovt humlebesk amber ale på under 5%. Väldigt lättdrucken och grymt smakrik för att vara med så låg alkoholhalt. Perfekt sessionöl?

Vi provade lite mer öl från resten av bryggerierna i Elixirs monter innan vi sedan begav oss vidare ut mot resten av mässan. Med andra ord så tycker jag att man redan här inne fick provat några av mässans bästa öl och framförallt några av dom absolut trevligaste montrarna. Riktigt kul att det var så många bryggare på plats, och så är ju importörerna himla goa också. Danmark och Skåne levererar!

I nästa del av denna intensiva helg besöker vi Wicked Wine, Galatea, Brill och OT, samt går på provning med Brewdog och Boulevard arrangerad av Manker Beer och Cask Sweden. Stay tuned!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd