Nor'Cal-semester del 4; Marin och Iron Springs Pub & Brewery

Söndag morgon vaknar vi i ganska lagom tid och känner att vi nog börjar få rätt på dygnet och den amerikanska tidszonen vi just då befann oss i, vilket är ungefär 9 timmar efter svensk tid. Det vill säga att när klockan är 21.00 här, så är den 12.00 i San Francisco. Framförallt jag var lite sliten, men det kanske har mer med att göra att jag drack flest öl dagen före än jetlaggen (för övrigt krävs det inte ens särskilt många öl för att bli trött när man är jetlaggad för den som inte visste det, inte ens för en sån stor björn som mig själv).

Nåväl, vi checkar ut från hotellet och drar upp mot O'Farrell Street där vi ska hämta hyrbilen, hittar en diner att käka frukost på och blir proppmätta. En Philadelphia Cheese Steak med pommes för mig, tjockare frukost får man nog fan leta efter. Dryck till det blev den numera sedvanliga grapefruktjuicen.


Vi traskar ner till biluthyrningsfirman och ställer oss i kön. Måttligt roligt var det att stå i den, ungefär en timme tog det innan vi kom fram.. Mycket av detta berodde på att personalen som skulle hjälpa oss vanliga dödliga att hämta ut våra bilar var mer intresserade av att sälja in fetare bilar och en massa försäkringar man inte behövde, än att faktiskt hjälpa oss att hämta ut våra bilar.

Efter långt om länge kom vi iallafall fram och fick pratat med en man som hjälpte oss, han undrade om vi inte ville ha något lite fetare att köra än den Toyota Yaris vi redan bokat och betalt för.. En fet muskelbil med en miljon hästkrafter och allt sånt där bla bla bla som jag inte kan ett skit om kanske? Nej tack, vi var nöjda med vår Yaris faktiskt, varken jag eller sambon är särskilt intresserade av bilar och tyckte mest det lät jobbigt att åka cabbe när det inte ens var 20 grader varmt utomhus.

I vilket fall som helst så fick vi till slut ut vår bil så vi började med att köra genom alla dessa helvetiska backar upp till Healthy Spirits så jag kunde göra mina inköp i lugn och ro. Det var minst sagt skönt att köra/åka bil istället för att gå nu.

Efter att jag handlat vad jag skulle så var det äntligen dags att bege sig ut från stan. Vi började med att ställa in GPS'en på Twin Peaks, det vore ju dumt att lämna San Francisco utan att ha varit där. På väg dit fick man se några riktigt sjuka villor och bostadsområden, jag fattar inte hur folk kan ha råd att bo sådär för det kan fan inte vara billigt. Väl uppe på Twin Peaks var det tyvärr ganska dimmigt så sikten var begränsad, men man kunde ändå få sig en någonlunda majestätisk syn över den vackra staden och en del av bukten.


Efter detta satte vi kurs norrut, över den berömda och ack så vackra Golden Gate-bron. Tråkigt nog var det ganska dimmigt där också, iallafall tills vi närmade oss land.



Vår plan var att först besöka Muir Woods och kolla in lite feta Redwood-träd, men när vi närmade oss Muir så såg vi att man var tvungen att parkera bilen och ta en buss ut till träden och det var vi inte särskilt intresserade av.. Så vi struntade i det och hoppades på att få se några Redwoods senare på resan istället (det fick vi också göra som tur var!).

Vi körde istället vidare och såg att det var skyltat mot ett mindre samhälle precis norr om San Francisco som heter Larkspur. Den som har koll vet redan nu att siktet var inställt på Marin Brewing, ett bryggeri som gör kompetent och genomgående trevlig öl. Jag hade läst sedan tidigare att bryggpuben skulle ligga i något som kunde liknas med ett köpcentra så vi visste väl inte riktigt vad vi skulle vänta oss.

Det första som hände var att vi körde fel, men skam den som ger sig. En Ben & Jerrys Frozen Yoghurt senare trillade vi iallafall in på rätt område. Jag vet inte riktigt om jag skulle vilja kalla det för köpcentra, men det låg precis vid bukten och jag tror att båten som går från San Francisco lägger till bara ett par hundra meter från detta lilla område. Det var lite som ett köpcentra, fast utan tak på gångarna mellan butikerna eller hur man ska förklara det. Rätt så trevligt område och först när vi gick in på innergården kunde vi se Marin Brewing.



Stor bryggpub med stor uteservering, ett stort antal av deras egna öl på fat och en massa olika t-shirts, glas och annat till försäljning. Mat serverades också, traditionell pubmat som burgare och fish n chips. Det såg väldigt trevligt ut, men av någon anledning så kände jag inte mig särskilt sugen på öl för tillfället så vi stannade bara en liten stund innan vi begav oss vidare. Delvis berodde det nog på att jag hade tagit på mig att köra för en stund och delvis så var det inget som jag tyckte var SÅ spännande på fat helt enkelt. Ibland blir det så.

Så vi satte oss i bilen och åkte vidare. På nästa ställe däremot, där hade jag planerat att ta ett par öl! Vi styrde Yarisen mot Fairfax, ett litet samhälle knappt 20 minuter bort från Larkspur. Här finns en liten bryggpub som jag blev tipsad om genom en kille jag följer på Instagram, han tyckte att stället och ölen var betydligt trevligare och bättre än både Marin och Lagunitas, som för övrigt också bara ligger en liten bit härifrån för den som vill besöka dom.




Iron Springs Pub & Brewery heter stället iallafall och jag hade aldrig provat någon av deras öl tidigare. Jag såg att dom såldes på bland annat City Beer, men det är ju roligare  att dricka dom direkt från bryggeriet om man får chansen!

Puben låg ganska centralt verkade det som, med en matbutik på andra sidan gatan och lite andra butiker runtomkring. Nu var det dessutom ganska varmt utomhus så det var skönt att komma in i ett sånt här litet vattenhål fullt med intressant öl och gratis wi-fi.

Jag beställde en flight och fick välja mellan sex av ölen dom hade på fat. Jag bestämde mig för Kent Lake Kölsch, Chazz Cat Rye, J.C. Flyer IPA, Casey Jones DIPA, Sless' Stimulatin Stout och av misstag råkade jag ta 21st Amendment Back in Black IPA. Lite klantigt där på slutet men jag tänkte inte på att det var 21st Amendments öl.. Men men, så kan det gå.


Ölen var genomgående trevliga, speciellt kölschen och dubbel IPAn var riktigt bra! Kölschen var väldigt uppfriskande, hade nog kunnat dricka flera glas av den där i värmen. DIPAn var fantastiskt bra, en rejäl humlekick med tallbarr och grapefrukt. IPAn var full av exotisk frukt och smakade också mycket bra. Rågölen och stouten lämnade väl inga bestående intryck tror jag.. Inte dåliga, men så speciella heller. Men som sagt, genomgående hög kvalitet, framförallt då på DIPAn och kölschen.

Ytterligare blev det ett glas av Anne-Maries Amber ale som jag också tyckte var riktigt trevlig. Väldigt maltig med en snyggt balanserade humlebeska, en precis lagom avslutning på en mycket trevlig liten bryggpub. En t-shirt fick jag med mig också!

Härefter satte vi oss åter i bilen med sambon som designated driver och begav oss vidare upp mot Santa Rosa.. Och där vet vi alla vad som väntar, eller?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd