Ölhelg i Köpenhamn del 3; Morgon och Copenhagen Beer Celebration

Utvilade och pigga vaknar vi tidigt dagen efter utan att känna några speciella värkar från dagen före. Nåja, jag var iallafall pigg och glad, Balder fick lite mindre sömn än vad han räknat med då jag har en tendens att snarka lite när jag har druckit.. Men han var glad ändå! Vi skedade en stund i vår mysiga dubbelsäng och efterblafade på Untappd i en timmes tid innan Gripen äntrade rummet. Gripen sover sällan bra när han inte sover hemma så han såg lite vingabröden ut, och han verkade även vara den som mådde lite sämre av oss tre trots att han drack minst öl och mest vatten.

Nåväl, vi steg upp rätt tidigt, duschade, gjorde oss fina och satt på hotellrummet för lite bullshittande fram och tillbaka. Vid 09-tiden någon gång begav jag och Gripen oss ut på stan för att handla lite frukostbullar och byta ett par öl med en amerikanare som Gripen haft kontakt med sen en tid tillbaka. 

Det var full rulle ute på stan naturligtvis, man tänker ju inte riktigt på att det egentligen var en vanlig fredag. Vi gick där i ett ändå ganska kyligt Köpenhamn och svettades som små grisar, något som ni alla kanske känner igen dagen efter, tills vi kom fram till mötesplatsen.


Hälsa fint, snacka lite om gårdagen och byta ölen, sen begav vi oss hem mot hotellet igen. Jag såg på Gripen att han började se mer och mer sliten ut. Bytet drog ut lite på tiden så vi fick hoppa över frukostbullarna och checka ut mer eller mindre direkt när vi kom tillbaka till hotellet, vi skulle ju åka hem efter CBC nämligen istället för att stanna en natt till.

Vi checkade ut och ställde oss utanför för att vänta in Röstlund och Henning från Ölrådet, samt deras polare Daniel som hade varit nere på Kihoskh och handlat med sig lite proviant hem. Efter det gick vi upp till huvudbangården för att låsa in våra grejer i deras 24-timmarsskåp som är jävligt bra, ett tips för alla er som är i Köpenhamn och handlar öl men inte vet vart ni ska lägga ölen innan ni åker hem. 50 DKK för ett dygn är kanon, även om man bara är där över dagen. Skåpen är säkra och där är personal som kollar hela tiden det är öppet.

Vi klämde i oss varsin burgare och sen började Gripen bli riktigt risig, så han tog det väldigt jobbiga beslutet att dra hemåt istället. Väldigt trist för oss allihop då vi väldigt gärna hade velat ha med honom, och han hade naturligtvis gärna varit med eftersom vi sett fram emot detta i flera månader.. Men mår man dåligt så mår man dåligt, finns ingen anledning att dra ut på det då utan det är bättre att dra hemåt.

Lite sorgsna begav vi oss sedan ner till tåget som skulle ta oss ner till en buss som i sin tur skulle ta oss ut till Spartahallen där Copenhagen Beer Celebration höll hus.

Det första vi möttes av var ett stort släp med massvis med tappkranar, en grupp väldigt glada människor och en stor banner där det stod De Struise Brouwers. Redan nu kunde man ana att detta skulle bli en bra kväll. Vi gick och lämnade in våra biljetter, fick våra orangea armband och våra glas. Gripen hade varit en hjälte ett par dagar tidigare och förköpt biljetter på Mikkeller Bar, så vi behövde inte bry oss om det direkt.


Väl inne på mässan så visste vi knappt vart vi skulle börja. Som sagt så befann vi oss i en idrottshall så det var kanske inte den vanliga mässhallen, men jag tyckte framförallt att det var väldigt skönt att det var så högt till tak. Det var inte så våldsamt mycket folk när vi kom heller så det var ju inga problem med det. Luftigt och inte så varmt. Om jag ska klaga på något så var det en sak som var jävligt störig. Det fanns ingen garderob. Man fick alltså asa runt på sin jacka och vad man nu hade med sig hela kvällen istället, riktigt drygt.

Toaletterna var väl sådär, men som kille har man ju en fördel att kunna stå upp och de portabla pissoarerna fungerade hur bra som helst för mig. Tjejerna hade det antagligen inte lika roligt i sina bajamajor, men ja.. Jag är ju ingen tjej så det är ju inte mitt problem, haha!

Redan nu hade vi fått ett bättre första intryck än av Sour & Bitter. Så, nu när vi är på en  av årets mest hypade ölmässor, vad börjar vi med? En cocktail förstås. Nere i ett av hörnen av lokalen fanns det en liten monter med en amerikansk tjej som blandade cocktails som skulle smaka öl. Geuze, russian imperial stout, Mikkeller 1000 IBU och en Stillwater öl som jag inte minns just nu vilket det var. 

Flera andra jag pratade med under kvällen var väldigt skeptiska, men jag tyckte att det var hur häftigt som helst. Under kvällen provade jag Geuze, 1000 IBU och imperial stouten och dom var faktiskt rätt så snarlika originalen. Speciellt imperial stouten var lik, påminde om vad jag tror en väldigt gammal och lagrad imperial stout kan likna, vinös och något spritig. Hur som helst en riktigt rolig grej tycker jag.


Efter detta så strosade vi runt och provade öl till höger och vänster, och ungefär nu så tror jag att även Ölhunden dök upp. Lite skitsnack och sen gick på ölen igen. Bland de första ölen jag provade som också var en av de bästa var Three Floyds Arctic Panzer Wolf. En oerhört fantastisk och balanserad dubbel IPA. Även deras schwartzbier Das Kleine Schwartz Einhorn var riktigt bra.


Jag kommer inte sitta och här och rada upp all öl vi drack för det blev en hel del, men några av höjdpunkterna kommer nämnas. Bland annat så gav vi oss på en av mässans absolut bästa öl, Westbrook Mexican Coffee Cake. Många vi pratade med var överens om detta, grymt bra öl med fin sötma och kaffe all over. Måste kolla om man kan få tag på ett par flaskor av den.

Något av det roligaste med såna här mässor, utöver ölen, är att träffa alla man träffar så sällan, samt att lära känna så mycket mer folk. Den amerikanska killen vi bytte öl med tidigare på dagen var där med två av sina vänner, och när vi letade efter sittplatser såg vi dom och slog oss ned där. Väldigt öppna och trevliga människor som var lätta att prata med, så där stannade vi rätt länge och pratade om allt möjligt. Fick även några tips som kan vara användbara nu när jag åker till San Francisco om en månads tid!

Som sagt så satt vi där en rätt bra stund och drack öl med dom innan det började kurra i magen. Nu var väl klockan runt 16 och vi skulle ha vår middag 19.00, så det kändes som att vi ville ha något i ölmagarna innan dess. Det man kunde köpa var korv. Och korven i sig var definitivt inget speciellt utan en helt vanlig varmkorv, men tillbehören gjorde den lite roligare. Fyra varianter fanns med olika tillbehör, alla inkluderade öl på något sätt. Ölsenap, ölketchup, ölpicklade grönsaker, och så vidare. Jag provade två av varianterna och tyckte att båda var riktigt goda även om man kunde ha valt att ha någon roligare korv till.

Aja, korven fyllde sitt syfte som bukfylla och vi fortsatte med ölen. To Öl OV-RAL IIPA var mässans nästa höjdpunkt. En dubbel IPA med saisonjäst. Det var en av de bästa dubbel IPAs jag druckit, tillochmed amerikanerna var riktigt imponerade! Det känns lite som att jag hoppar över rätt mycket bra öl vi drack under kvällen, för det var verkligen en hel del riktigt jävla bra öl vi drack under kvällen, men detta inlägget blir nog långt redan som det är.

Därför tänkte jag att jag kapar här och låter er läsa klart resten imorgon. Deal?

Kommentarer

Gyllenbock sa…
"Vingabröden", ja det är perfekt att läsa er blogg för man lär sig alltid något nytt. :)

Verkligen synd det där med Gripen, men det är något som vi alla råkat ut för, inget att göra åt den saken.

Håller helt med om Westbrook Mexican Coffee Cake, verkligen en trevlig bekantskap.
Kristopher sa…
Haha, skånska för nybörjare! :)

Ja det var riktigt trist, och som du säger inget att göra åt saken. Mår man dåligt är det inte kul för varken honom eller oss. Han får ta igen det nästa år!
Henning sa…
Bra skrivet, och tack för ypperligt trevligt sällskap. Detta gör vi om nästa år!
Jag såg precis att beerticker länker till dig:
http://beerticker.dk/copenhagen-beer-celebration-2012-42708?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+beerticker+%28Beerticker%29

cuuul =)
Kristopher sa…
Alltid ett nöje, Henning! Det gör vi definitivt!

Såg det också, gotte :)
Henrik Ö sa…
Westbrooks Mexican Coffee Cake Stout var mycket riktigt en höjdare! Pratade lite med bryggerskan efteråt, hon och hennes man var väldigt unga (kring 25 tror jag) och hade redan startat restaurang med tillhörande bryggeri i världsklass i Kalifornien! Imponerande.
Kristopher sa…
Snackade lite med henne också, väldigt trevlig! Både att prata med och att titta på, haha! :)
Onekligen imponerande måste jag hålla med om!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd