Ölhelg i Köpenhamn del 1; Föröl

Som ni vet så var vi i Köpenhamn tidigare i veckan för de två sprillans nya festivalerna som det har tjatats så jävla mycket om nu i flera månader att jag inte behöver säga vad dom heter längre. Det blev en hel del öl, trevligt folk, god mat och både nya och gamla bekantskaper. Som det ska vara när man dricker öl helt enkelt!

Det hela började med att jag, Gripen och Balder åkte över till huvudstaden på torsdagsmorgonen. Vi landade vid 10-tiden och begav oss direkt ner till Ölbutikken för att kolla in vad som är nytt sedan sist, och så hade vi ju redan på förväg anat att dom hade tagit in en hel del nya feta grejer med tanke på vilken vecka det var.

Väl inne var det rätt mycket folk direkt, men vi hade gott om tid på oss då vi inte skulle checka in på hotellet förrän 14.00 så vi tog vår tid där inne. Det fanns en del kul nya saker, bland annat köpte jag ett par burkar av Alchemist Heady Topper, en fantastisk dubbel IPA som jag inte trodde skulle exporteras från USA. Ryktet säger att dom även kommer till Sverige, så håll utkik för fan! Missa inte! Ytterligare blev det även en flaska Anchorage Tide and its Takers tripel, sen höll jag mig för denna gången. Måste hålla lite i pengarna ibland, och så har vi ju så nära så vi kan åka över och handla lite när vi vill ändå.. Visst har vi det bra?

Efter en stund trillar bland annat Jonas och Tom in för att storhandla, och efter lite småsnack så bestämmer vi oss för att ta ett par drink-in's och sitta och bullshitta lite innan vi drar vidare. Drakes Expedition Red Ale, Mikkeller Bedow, Jester King / Mikkeller Drink in the Sunbelt och Alesmith IPA är några av ölen som avverkas. 






Kring 12-tiden börjar vi känna oss klara för stunden så vi går upp och lägger in väskorna på hotellet så länge, och traskar sen ner till Barley Wine. Jag och Gripen var båda ute efter The Bruery Cuir så vi höll tummarna att den skulle finnas där, och jag ville ha mig en extra flaska av min  favorit Cantillon Mamouche.

Nere på Barley Wine var det en jävla massa folk och varmt så in i helvete så vi blev inte långvariga. Vi fick våra Cuir och jag min Mamouche, de andra två pågarna hittade lite annat kul också sen drog vi upp till Brewpub för min och Balders Köpenhamnsfavorit.. 


Brewpubs Fish n Chips! Åh. Dom hade börjat med lite mindre portioner vilket egentligen inte gjorde något alls för då blev man inte lika tungt mätt, men det var fortfarande lika gott. En av deras egna pale ales till det som jag inte minns vad den hette, sen gick vi upp och checkade in. 


Nu var klockan 14.00, incheckade och klara, men Sour & Bitter öppnar inte förrän 16.00. Vad göra? Ett glas Three Floyds Zombie Dust på Mikkeller Bar kanske? Ja, det får det bli. 

Där var naturligtvis smockfullt med folk, men vi hittade våra Stockholmska vapendragare Gyllenbock, Eirik och Eddan, och även Blafa, Rafiki och ett gäng till fanns där nere och drack sig druckna. Alltid kul att se folk man känner igen. Zombie Dust blev det som sagt och den var helt sjukt bra. Oerhört välbalanserad öl. Efter det så kände vi knappt att det var lönt att ställa sig i kön till baren igen utan vi begav oss nedåt mot Sour & Bitter istället. Om vi var taggade? Tja.. 

More to come, stay tuned.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd