Bästa grillade kycklingen, BBQ-sås och ett par öl

Igår kom Gripen över för lite recap efter Köpenhamnshelgen och sin resa till Rom, och så passade vi på att käka lite och naturligtvis ta ett par öl. Inget avancerat, men ändå sådär avslappnat gött liksom.

Vi började med en öl Gripen köpte på Ölbutikken för ett par veckor sen, Jester King Le Petit Prince. En farmhouse table beer vill Jester King själv kalla den och vi kan väl hålla med. På endast 2,9% var denna ölen perfekt att starta en kväll med, inte minst när man ska jobba dagen efter. Till en början var vi lite skeptiska, men den liksom växte på oss ju mer vi drack. Mycket smakrik och "farmhousig" för att vara på så låg alkoholhalt, lätt en öl jag hade kunnat tänka mig ha hemma oftare.


Vidare blev det en lite tyngre öl, en rödvinslagrad belgisk imperial stout på 10,5% från Alvinne, Podge Bourgogne Barrel hette den. Till en början fruktade Gripen att den var infekterad då den såg ut att ha läckt lite från kapsylen, så vi förväntade oss att den skulle vara helt död. Det var den inte. 

Jag öppnade den när den stod på bordet, för vi väntade oss som sagt att det inte skulle hända något. En millisekund efter att vi öppnat den så SPRUTADE det öl ur flaskhalsen och vi fick hasta oss bort och ställa den i vasken istället. Det fullkomligt vällde ut skum, ingen av oss hade sett något så grovt tidigare.





Hur smakade den då? Jo, den var riktigt trevlig. Vi blev dock inte riktigt kloka på om den var något infekterad eller om det bara var rejält med rödvinslagring i den för den var ändå rätt syrlig.. I vilket fall som helst så var det en god öl, och om den var infekterad så var det inget som störde. Riktigt fina rödvinstoner ihop med rostad malt och belgojäst. Den blev ganska mäktig efter en stund och fick tyvärr möta vasken, delvis för att vi båda skulle jobba morgonen efter och delvis för att den som sagt blev jävligt mäktig. God öl dock, kanske skulle varit fler som delat.

Jag hade tidigare under dagen förberett käket som bestod av kyckling, BBQ-sås och coleslaw bland annat, vilket jag tänkte dela med mig av.

BBQ-såsen är ganska enkel. Två gula lökar, två röda chilifrukter, två vitlöksklyftor. Grovhacka och stek långsamt i kastrull tills mjukt. Tillsätt en tetra med krossade tomater, två matskedar farinsocker, två matskedar worchestershiresås, två matskedar rödvinsvinäger och två deciliter coca cola. Jag skvätte även i lite liquid smoke för att få ännu mer grillsmak. Låt puttra i 45 minuter ungefär, häll på burk och låt svalna. Enkel och god sås som du kan spara länge i kylen.




Coleslawn är väldigt enkel och något jag brukar göra rätt ofta istället för att ha potatis, ris eller pasta till om man ska ha t.ex. burgare eller något annat grillat. Jag gör den väldigt basic och ändrar kanske receptet lite från gång till gång, men över lag brukar den se ut såhär. Strimla ett halvt vitkålshuvud, alternativt ett helt huvud med färsk vitkål, och två gula lökar. Blanda med tre deciliter creme fraiche, några matskedar majonnäs, ett par teskedar vinäger (helst rödvinsvinäger), dijonsenap, salt och peppar. Gör denna tidigt på dagen så den kan stå och gona till sig i kylen, när kålen mjuknat är den perfekt.

Kycklingen jag gjorde igår hör till en av mina absoluta favoriträtter. Jag gjorde den för första gången förra sommaren och förstår egentligen inte varför jag inte gör den oftare. Först gör du en marinad på två finhackade vitlöksklyftor, ungefär tre centimeter riven ingefära, en matsked farinsocker, en matsked chilisås, en matsked soja, fyra matskedar hoisinsås, salt och peppar. Dela/strimla kycklingen till önskade bitar och lägg i marinaden i minst en timme. Grilla. Njut. Aaaah.

Till detta hade vi även en väldigt enkel men väldigt god liten sidorätt beståendes av rödlök som jag skurit ett kors i genom hela löken, lagt ner rosmarinkvistar i klykorna, en rejäl klick smör på det och lindat in i folie. Detta lilla paketet läggs sen rakt på glöden i knappt tio minuter. Löken blir så jäävla mör och fin av smöret, och med rosmarinen till där så blir det hur gott som helst.



Vi grillade allt som skulle grillas och lade det sedan i baguetter, delade en De Ranke Hop Harvest som vi båda tyckte var rätt lagom till maten. Baguetterna kanske var en bra idé men inte funkade riktigt i praktiken. En sådan baguette blev det och sen körde vi direkt från tallriken istället.



Lagom tills vi käkat upp tittade Brekeriet-Christian förbi och vi öppnade en flaska av min all time favourite.. Cantillon Mamouche. Åh. Den är bara SÅ BRA. Fläder gör sig så satans bra i lambic och denna ölen hade jag kunnat dricka varje dag. Cantillon gör ju alltid bra öl, men denna är för mig som fläderfanatiker något extra. Ihop med Cantillons stallighet blir det perfektion. Den är inte riktigt så sur som man väntar sig heller, mer syrlig.. Fantastiskt bra öl. Jag är fortfarande i någon sorts delirium när jag tänker på den.


När den var uppdrucken blev det även ett par hembrygder som Christian tagit med sig. Som vanligt spännande öl när det gäller Brekeriet och jag väntar med spänning tills dom har fått ordning på bryggeriet och allt så man kan få dricka deras öl i större skala.

Förresten, ni som ska till hembryggar SM i Uppsala i helgen borde hålla utkik efter bröderna Ek, dom kommer nämligen vara där med några av sina öl. Prova för fan! Efter det var det dags att borsta tänderna och gå och lägga sig. Om ändå varje måndag var såhär.


Kommentarer

Obalanserad sa…
Härlig måndag! Den där Jester King ölen är jag rätt nyfiken på, riktigt snygg färg på den.

Låter gott det där med rödlök och rosmarin, ska jag absolut testa vid nästa grillning.
Gyllenbock sa…
Åh, nu blev jag svårt hungrig! :)
Kristopher sa…
Obalanserad - Minst sagt! Om du får chansen att lägga tassarna på en så råder jag dig starkt att göra det, kanonbra öl, inte minst till alkoholstyrkan. Och ja, du borde prova rosmarin/lök-paketet :)

Gyllenbock - Det är bara att tända grillen! :)
Anonym sa…
Det är alltid SÅ trevligt att läsa denna blogg, lite extra gött i dag :-)

Keep it upp guys!
Skål!

MickeW
Kristopher sa…
Tack Micke, kul att du fortfarande följer oss! :) Skål på dig!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd