Solig söndag på Österlen, Kiviks Musteri och Pizzeria Friden

I söndags fick vi här i Skåne en av våra första ordentliga vårdagar detta året, vilket passade perfekt då jag och tjejen hade planer på att köra ner till Österlen som jag skrev häromdagen. Vi vaknade klockan åtta på morgonen av att solen strålade in genom rullgardinen och då kändes det inte som att det var någon idé att somna om utan vi steg upp och käkade en rejäl frukost istället. Lite städning och annat pyssel här hemma sen tog vi bilen österut strax innan lunchtid.


Skåne är verkligen hur mysigt som helst att glida genom under våren och sommaren, speciellt nu när det börjar bli grönt på marken efter den mer eller mindre obefintliga vintern vi haft. Eller inte haft kanske. Hursomhelst så körde vi ner förbi Vombsjön och sen råkade vi helt plötsligt köra förbi en hage med något som inte alls såg ut som hästar. Vi hajade till och stannade för att se vad det var, och vi blev väl minst sagt förvånade när vi såg att det var alpackor. Dom ser verkligen hur roliga som helst ut. Sjukt fluffiga.


Här stod vi, som ni förstår, en rätt bra stund och skrattade åt dom innan vi körde vidare. Vi körde ner en sväng till Simrishamn vars hamn bara är helt fantastiskt mysig, för att sen ta oss upp till Kivik och dess musteri.

Det är förvånansvärt knepigt att hitta till, rätt så dåligt skyltat faktiskt. Nu har vi varit där ett par gånger tidigare så vi vet vart vi ska köra, men för någon som är där för första gången så kan det vara rätt svårt. Det ligger iallafall längst, längst ner på en lång väg med massor av äppelodlingar på båda sidorna och havet 100 meter därifrån. Det säger kanske inte så mycket med tanke på att hela Kiviksområdet kryllar av äppelodlingar, men om ni ska dit så föreslår jag att ni kolla upp vägen först.



Man kan gå på rundvisning på musteriet och lära sig hur man gör must, cider och vin, man kan gå på ciderprovning, käka på restaurangen, handla i butiken och så vidare. Notera dock att öppettiderna för restaurang och andra delar varierar under året, men butiken har öppet i stort sett alla dagar. Vi handlade med oss lite allt möjligt, mycket av sakerna går att hitta i vanlig butik också men vissa saker har jag bara hittat här. Deras äpplechutney exempelvis har jag inte sett någon annanstans, och den är väl värd ett köp om ni är i närheten! Den med peppar och vitlök är för jävla god.

Härefter körde vi ner en sväng inom Kivik för att sen ta oss någon kilometer utanför till en liten pizzeria och äppelgård vid namn Friden Gårdskrog som för övrigt finns med i White Guide sedan 5 år tillbaka.



Friden drivs med passion av ett äkta par som även odlar alla äpplen på sin egen gård till all sin egen must, äppelvin, äppelsprit och what not. I matväg serverar man pizza gjord på närodlade och ekologiska råvaror med alla möjliga innehåll. 

Mitt val föll på en pizza med inlagd paprika, syltad lök, två sorters salami och ruccola, medan tjejen tog en med getost, honung och valnötter. Jag såg någon annan som fick in en med räkor, löjrom och gräddfil och någon annan som körde med champinjoner och lufttorkad skinka. Man kan få vad som helst på pizzan här med andra ord. Utomordentligt gott dessutom.


Något jag tyckte var extra kul med stället att dom har fan ett riktigt schysst ölutbud också! Mycket svenskt med bland annat Nynäshamn, Sigtuna och Malmö Brygghus, men jag såg både tyskt och brittiskt också. Kul som fan att se! Ett rejält utbud av whisky från Mackmyra såg jag också, för den som är sugen på det. Jag tog mig iallafall en Sigtuna South Pacific till min pizza och var hur nöjd som helst.



Nu hade solen gått i moln och det var dags att bege sig hemåt. Men att först ha fredagens provning i bagaget, en halvt fartfylld lördag för att sen avsluta med denna söndagen så var jag helt klart nöjd med helgen. Något annat vore ju dumt!

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Vad trevligt det ser ut på Friden. Ett liknande ställe skulle man ju nästan själv vilja driva.
Kristopher sa…
Oerhört trevligt ställe! Ja jag hade inte varit svår för något liknande, jag är verkligen imponerad :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd