Beer geek brunch weasel Calvados edition + Köpenhamn!

Jag får väl börja med att säga att det här inlägget är egentligen tänkt som två olika, men då jag dragits med förkylning så har jag varit ganska slutkörd efter jobb och helt enkelt inte orkat knåpa ihop ett inlägg. Med tanke på detta så kommer jag komprimera något, så det inte blir för gigantiskt. Nåväl...

Det hela började i alla fall i Köpenhamn, tillsammans med Ölrådets Henning. Det var för länge sedan vi hade setts och vi bestämde oss för att åka över kort och gott. Vi började dagen med ett besök på Barley wine. Det var första gången för oss båda, och båda två hade varit där 2 gånger tidigare då det varit stängt... Så vi var väldigt nöjda med att det nu var öppet! Det var dessutom en riktigt trevlig butik med riktigt kul utbud och väldigt trevliga, snälla och hjälpsamma ägare. En liten teaser på vad jag fick med mig, och en på den obligatoriska färdkosten som vi avnjöt på en bänk då vi tittade på folk och planerade resten av dagen.

För er som inte har provat Wookie IPA så kan jag säga att det blev en riktig kickstart på dagen. En IPA i Westcoast stil med mycket grapefrukt och riktigt rivig torr efterbeska. Kanske inte optimalt att börja med, och inte optimalt att dricka ur flaska. Men vi kunde inte låta bli denna samarbetsbrygd mellan Amager och Port brewing när vi såg den i kylen, och det är jag faktiskt glada att vi inte gjorde. Cred till Henning, men nu går vi vidare!

Bilden ovanför är, som ni kanske gissar, tagen på Fermentoren. Jag har ju glömt berätta att det var St Patricks day, men det gör jag nu. Det var St Patricks day och på facebook hade vi blivit inbjudna till deras firande, så vi begav oss självklart dit! Ölet närmst i bild är Fanø Viola Sofia 2011 (Kunstner Øl No. 2), efter att ha druckit Kunstner Øl No. 1 så var jag tvungen att prova denna. En pint helt fantastisk, fyllig smoked imperial stout med härliga toner av choklad, kaffe och lätt av rökt malt på 10,3% vid 14-tiden är ju inga konstigheter. Henning var inte sämre han, med en To Øl Goliat i hand på bilden. Även den var riktigt bra! När vi hade druckit upp så begav vi oss till Ølbutikken, Kihoskh och slutligen Mikkeller bar innan vi begav oss hemåt.

På Mikkeller bar dracks som vanligt helt fantastiska öl, och vad jag handlade (förutom Goose Island IPAn som redan hade fått ge livet till) kan ni se här under i en samlad bild. På Mikkeller bar så var förresten sällskapet väldigt trevligt! Vi fick tränga in oss på ett bord tillsammans med två svenskar vi kände igen svagt från Fermentoren, två svenskar som visade sig vara ordförande och sekreterare i Sällskapet Malte! Efter ett tag anslöt ytterligare två svenskar där (om jag inte missminner mig) även den ena var medlem. Hur som helst så var de väldigt trevliga och skulle det vara så att någon av er 4 läser detta så hör gärna av er! Nu blir det samlingsbild, som jag tror talar för sig själv.


Och som inläggstiteln utlovat kommer här ett inlägg på ett av ölen på bilden ovan. Inget mindre än Mikkeller Beer geek brunch weasel Calvados edition.

Det bruna skummet byggs upp på den nästan kolsvarta oljeliknande vätskan och fräser minst lika snabbt undan nästan helt.

Oj, oj, oj vilken doft! Man känner igen karaktären från grundölet, men märker snabbt att här finns det så mycket mer! Starka kaffetoner, rostad malt och lite choklad känner vi igen, men det är betydligt rundare än i vanliga brunch weaseln. Vi hittar vanilj, härligt träiga toner, lätt av honung, söta äpplen och calvados. Fantastiskt trevlig doft, jag vågar knappt smaka!

Jo det gör jag! Och den är så fyllig och len. Sen hugger den! När jag låter vätskan gå runt på tungan så är den ganska pepprig, och det börjar smyga sig på ganska beska toner. Det är mycket kvar av grundölet med intensiva kaffetoner, mörkaste möjliga choklad och hårt rostad malt men med väldigt träiga toner med lite aska. Vi hittar toner av svartpepper, vaniljen från doften som här är lite mer fudgeig, söta äpplen,mörk torkad frukt, en värmande alkoholtouch, och i det härligt beska avslutet finns en viss sälta och såklart calvados som verkligen lyser igenom igen. Eftersmaken är riktigt långdragen och känns mer som den från just en avec än från ett öl. Jag upplever den som något skarp i smaken, möjligtvis är det så att den vinner på att få vila lite. Det finns väldigt många nyanser i den genomgående sötman, som jag tror kommer framstå tydligare i takt med att beskan lägger sig. Med det sagt så är det här ett helt fantastiskt öl att sitta och smutta på! Fan vet... Jo... Det här blir min första 10/10 här på Kornmalt. Skål!

En sak som kan vara värd att nämna är att jag dukade upp en halv buffé med goda öltillbehör... Ölet är snart slut och jag har fortfarande inte rört dom. Det får man se som ett gott betyg.



Kommentarer

nollkoll sa…
Helskotta så trevlig den låter, bajscalvan. Mums. De blir def. köp om den finns kvar sen i april.
Gripen sa…
Den var skit-trevlig, haha!

Om du menar i Köpenhamn så kan jag tipsa om att Brill & Co har fått in den också. Med kollikrav på 12 flaskor dock.

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd