Blindöl; rond 4

Sista och avslutande ronden. Vid denna tiden hade den första snön börjat falla över Skåne på många månader. Mysigt! Jag går och besöker toaletten och Gripen häller upp sin sista öl till oss. Det är en ljus öl med klarvitt skum. Ölen är sur, stallig och funky. Detta är en geuze. Vilken? Jag vet att han har ett par Girardin Black Label hemma, men kan detta var en sån? Jag har aldrig druckit dom innan så jag gissar på det. Fel! Aha, då slog det mig. Han har ju en suris till som jag aldrig provat tidigare. Cantillon Lou Pepe Geuze 2008! Rätt!


Detta är sannerligen en fantastisk öl. En blend av tre olika tvååriga lambics. Makalöst bra. Syra, stall, gammal ost, trä, citron. Vi hade även en bit appentzeller extra på bordet som jag tyckte gjorde sig förjävla bra med ölen. Fan vilken god öl. Och poäng till mig dessutom!

Kvällens sista öl får Gripen gissa på. En röd klar öl som doftar kola, vanilj och massor, massor med karamellmalt. Relativt lättdrucken, den var dessutom tunnare än vad jag trodde att den skulle vara. Han säger inte så mycket, varken om land, ölstil eller bryggeri. Jag trodde faktiskt att han skulle sätta denna för vi pratade om denna ölen häromdagen. Efter en stund ger han upp.


Hoppin Frog Outta Kilter Wee Heavy Scotch Red Ale. En amerikansk scotch ale på strax över 8%. Det var en rejäl kontrast mot föregående öl kan jag tala om. Som sagt så var den tunnare än vad jag väntade mig, men ändå en schysst öl. Scotch ale är som jag skrivit tidigare något av en favoritstil för mig och även om denna ölen inte var den bästa jag druckit så var den helt klart bra tycker jag.

Nu börjar det bli ett rätt så tjockt lager snö där ute och det är dags att kalla det quit. Gripen far hemåt och jag går och lägger mig. Matchen slutade 1-1.

Som jag skrev i första inlägget här så tycker jag att det är skitroligt med blindprovningar. Speciellt när man har så här vitt skilda öl och man omöjligtvis kan gissa vad som komma skall. Vi har också ett exempel på Shorts-ölen som jag antagligen hade varit lite mer positiv mot om jag vetat från början vilken öl det är. Fånigt jag vet, men det är så det är, utseende och hype spelar in, oavsett om ni vill eller inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd