Stockholm, andra dagen och andra delen; Stockholmspubarna

Vi beger oss som sagt upp till hotellet för att vila. Det går väl sådär. Ca 20 minuters lugn och ro, sen knäcks första Amarillon och utanför fönstret landar en fiskmås som verkar vara väldigt förtjust i oss då han både pickar på fönsterrutan och sen stannar i ungefär en halvtimme. Skön snubbe, Måsoulini heter han och han föredrar Hardcore IPA.


Aja, då var vi i form igen. Nu är det dags för bönderna att göra stan! Första stoppet blev första puben vi ser lite längre ner på gatan, ingen mindre än Monks Café and Brewery! Imponerande fatlista, imponerande flasklista och mässpriser på ölen. Tack för det! Det tar en stund att bestämma sig, men jag inleder mjukt med en 312 Urban Wheat från Goose Island. Bra val där av mig. Kanonbra och välbalanserad wit.



Vi börjar bli hungriga och det var riktigt varmt inne på Monks, så vi beger oss istället vidare ut i den ljumma Stockholmskvällen. Oliver Twist är målet. Det är ju inte så långt att gå ändå, säger Balder. Det var rätt så långt. Eller ja, själva sträckan var väl inte monstruös, men backarna! Vem var det som kom på den briljanta idén att skapa en stad i en lång uppförsbacke?

Nåväl.. Oliver Twist! Uteserveringen var tight som fan, men vi hittade ett bord där vi slog oss ned. Rätt så kul öl på fat och en del kul även i kylarna. Exakt vad som fanns la jag inte på minnet, men jag började med en Lia Fail från Inveralmond till min fish n chips som tyvärr inte övertygade mig. Fisken alltså, ölen var helt okej. Fredrik från Ölhunden ansluter också nu, ungefär.



Efter det lite Oskar Blues G'Knight/Gordon, Ola Dubh 12, Left Coast Fog Cutter och Bells Hop Slam, sen var vi nöjda för tillfället. Vart går vi då? Samma ställe som igår. Akkurat! Och DÄR var mycket folk! Alla sittplatser upptagna. Typiskt. Jag tänkte att det var lika bra att inleda lite lätt med en Pranqster från North Coast och sen helt enkelt ställa sig i ett hörn tills någon lämnar sina platser. När jag slår en titt mot matsalen finner jag Johan från Överflöd'i Öl och hans goda vän Rafiki som just ska äta lite, går ner till dom och hälsar, bjuder in dom tills oss när dom ätit klart och lagom tills dess var det även ett bord ledigt.

Som tur var så var det ett stort bord så alla får plats, och nu börjar finölen komma in en efter en.. Terrapin Tomfoolery, 21st Amendment Monks Blood, Sly Fox Raspberry Reserve och Bells Expedition Stout var några av de som stod på speciallistan. Dom smakade rent ut sagt jävligt bra allihop. Skön blandning med mörk saison, starkbelgare, fruktöl och monsterstout. 





Men man går väl inte till Akkurat utan att dricka suröl? Jag är själv enormt förjust i lambics och dricker så många jag kommer över, men Johan är snäppet mer fanatisk än mig själv. Först kommer han med en cognacslagrad lambic 2007 från Cantillon som jag tyckte var hur jävla häftig som helst. Jag satt med mitt glas i minst en timme och bara luktade, smuttade och njöt.



Sist ut för kvällen blev 3 Fonteinens geuze dom bryggt speciellt för Akkurat. Tackar Johan
som fan för chansen att prova dessa. Efter detta var det snart stängning här och vi beslöt oss för att sticka ner mot stan för att få lite mat i magen. Det var en bra idé, jag tror att jag hade varit betydligt mer bakfull på lördagen om vi inte gjort så kan jag säga.. Så, lite käk och sen hem och slockna i våningssängen.

Sen helt plötsligt var det lördag och det var dags att åka hem. Vi hamnade på Arlanda hela två timmar innan vårt flyg skulle lyfta, så det blev lite rugby och Samuel Adams Boston Lager på O'Learys.

Som jag skrev i första inlägget - En riktigt bra resa ihop med riktigt trevliga pågar och massor av riktigt grym öl. Gällande SBWF så tycker jag att det var en riktigt, riktigt bra mässa, även om den i Köpenhamn är strået vassare. Framförallt vinner Köpenhamnsmässan mycket på sitt polettsystem. Men i Stockholm fanns ändå många bra montrar, mycket trevligt folk och en riktigt bra stämning. Skön uppslutning på ölbloggarträffen dessutom. Jag tror definitivt att jag återvänder även nästa år.

Stockholmspubarna då? Helt okej. Även om dom kanske inte riktigt levde upp till min hype så är jag otroligt nöjd och tillfredsställd. Men ja, vi skåningar är väl bortskämda med att kunna åka till Köpenhamn när vi vill, det är ganska svårtslaget.. :)

Ikväll är det Beermakers Dinner med Brewdog på Gastro i Helsingborg, så vi hörs väl snart igen! 

Kommentarer

Gyllenbock sa…
Härligt att ni trivdes i Stockholm, men med alla de ölen ni drack är det nog unikt om man inte trivs.

Störtskönt med Måsoulini. :)
Obalanserad sa…
Riktigt trevlig läsning om din vistelse i huvudstaden! Lite pinsamt att du har druckit fler och godare öl, på fler ställen i sthlm än mig på EN helg än jag gjort på typ 10 år... Hahaha ;)
Kristopher sa…
Gyllenbock - Ja, det var riktigt bra! Stockholm växte verkligen i mina ögon :)

Anton - Haha, vi gick all in denna gången.
Kristopher sa…
Insåg nu att jag glömde skriva att det var Cantillon 50°N-4°E som var den cognacslagrade lambicen.. Som det kan bli!

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd