Beermakers Dinner med Brewdog på Gastro i Helsingborg

Här sitter jag, smått bakfull, tittar ut genom fönstret och möts av en rejäl storm. Jag var lite rädd att den skulle komma igårkväll så att det skulle bli problem med tåget upp och hem från Helsingborg, men den väntade tills i morse, tack och lov. Mitt paraply hade nog inte klarat sig länge med tanke på att det ser ut som att det regnar horisontellt just nu.

Nåväl, nu ska vi inte prata om vädret, hur svenska vi än är, utan vi ska prata lite om den sjukt grymma kvällen vi hade igår. Det hela börjar med att jag möter upp Balder och Gripen på tåget upp till Helsingborg, där vi under lite stressiga former vandrar upp till Mogwai för en föröl. Väl inne på Mogwai finner vi Johan och Rafiki som redan är inne på uppvärmningen.


Jag startar lätt med ett säkert kort, SKA ESB. Den är fan riktigt bra. Jag lyckas få i mig en Weyerbacher Simcoe DIPA också, rätt så trevlig får jag säga. Vi sitter där i en timmes tid och snackar öl innan vi tar oss upp mot kvällens huvudnummer - Gastro.

Vi kommer in, träffar Fredrik och skakar hand, som sig bör, och blir hänvisade till vårt bord. Vi hamnar med fyra andra personer också, jag minns dock inte vad någon av dom hette, fast vad gör det? Vad jag minns däremot är att två av männen verkade vara vinnördar, och den ena hade sin fru med sig. Dom var iallafall trevliga och dom verkade ha en riktigt trevlig och ögonöppnande middag.

Vi startar middagen med en Punk IPA och James Watt berättar historien om hur och varför Brewdog skapas, deras många misslyckanden med banklån, tävlingar och sales pitches i onödan, och mycket annat. Och så har han ju en så jävla skön skotsk dialekt.


När Punk IPAn är uppdrucken serveras förrätten beståendes av frasiga croquettas av Öresundstorsk och röding, fondue på Vikentomater och fänkål med aioli. Till detta dricker vi 5 A.M. Saint och Trashy Blonde. Det är blandade meningar om vilken öl som passar bäst, men personligen föredrog jag Trashy Blonde. När det gäller fisk och annat friterat, så tycker jag att en schysst ljus lageröl passar som bäst. Dock tror jag att de flesta gillade 5 A.M. Saint bättre. Hursomhelst så funkade båda ölen bra till maten, även om jag kan avslöja redan nu att jag tyckte att detta var den tråkigaste kombinationen.

När vi ätit upp förrätten sitter vi ölnördar och taggar som fan, för nu är det ju dags för den. Vilken? Ja, just det. Abstrakt AB:07. Den senaste ur Brewdogs experimentiella Abstrakt-serie, en imperial scotch ale på 12,5%, lagrad på whiskyfat. Utöver denna så får vi även Hardcore IPA, som troligtvis är Brewdogs bästa öl hittills tycker jag. James fortsätter prata om Hardcore IPAn och Abstraktserien lite grann. Det är svårt att återberätta vad han pratade om då han gjorde det med sån inlevelse och charm, riktigt kul att lyssna på iallafall.


Sen kommer huvudrätten som består av långtidsbräserad kalvkind, kompott på potatis från Larsviken, persiljerot och citron, trattkantareller och karamelliserade lökar med märgsky. Åh herregud vad gott detta var. Kalvkinden var helt magisk. Ölen då? Ja, jag tyckte nog att Abstraken passade som bäst till denna maten, den funkade som ett fint vin ungefär. Det söta och vinösa i ölen gjorde sig riktigt bra med den rätt så söta skyn och extremt möra köttet. Men Hardcore IPAn gjorde sig hur bra som helst med de karamelliserade lökarna. Men Abstrakten vinner.

Tanken var från början att ha Hello, my name is Ingrid! till osten, det kom lite ivägen för det fatet så Fredrik trollade snabbt fram ett fat Bitch Please istället. Mycket bra jobbat där! James pratar en stund om Bitch Please och det kontroversiella namnet som kanske inte alla tycker är lika roligt. Jag personligen tycker att det är hur kul som helst. Till detta blir det Gastros utvalda ostar med kvittenmarmelad och hjortonsylt spetsad med Laphroaig. Jag minns tyvärr inte riktigt exakt vilka ostar det var, men jag hade kunnat sitta hela kvällen med ett glas Bitch Please och den grönmögelosten som fanns på min talrik. Fantastisk kombination! Det skarpa och unkna i osten lyfter det rökiga i ölen enormt, och vice versa. Hur bra som helst.


Det tog en stund och man märkte hur alla njöt, men nu är det snart dags för efterrätt. Jag är ingen efterrättsmänniska egentligen utan brukar fokusera på en bra förrätt istället, men ja.. Vem kan tacka nej till Chokladfondant på Valhronachoklad, vaniljglass och björnbärscreme? Inte jag! James berättar lite om ölen vi dricker till, som är ingen mindre än Black Tokyo Horizon. Imperial stouts gör så satans bra ihop med efterätter. Det var flera stycken vid bordet som inte gillade denna kombon, framförallt inte ölen och glassen. Jag var inte en av dom. Enligt mig var detta kvällens absolut bästa kombination, även om både osten/Bitch Please och kalvkinden/AB:07 var jävligt bra, så var detta ännu bättre. Det söta i stouten gör sig helt enkelt så jävla bra ihop med chokladfondanten och vaniljglassen, som sen kompletteras med syrlig och söt björnbärscreme. Magi.

Som avslutning för middagen bjuds det på Sink the Bismarck!. Jag har inte druckit varken den eller någon Brewdogs andra högalkoholhaltiga monsteröl, så jag var lagom spänd! James pratar om dessa ölen och alkoholhaltstävlingen med tyskarna, aka the sausagemunchers, hur man gick till väga för att framställa Tactical Nuclear Penguin, Sink the Bismarck! och The end of it all. Ölen var väl inte särskilt god egentligen, men den var häftig. I aromen känner man verkligen att man har använt sig av Hardcore IPAn som bas, men sen helt enkelt gjort den jävligt mycket mer extrem.


Så, efter detta var middagen slut och vi var alla mycket, mycket nöjda. De flesta flyter ut ur lokalen ganska fort, men vi sitter kvar och snackar skit en stund. Det tar väl en 10-15 minuter sen kommer James fram till oss och står och snackar en stund, om allt från kvällens fantastiska måltid, Brewdogs öl, lesbiska brudar och tyskar. 



Gastro ska precis stänga, så vi drar, ihop med Fredrik, James och ett tiotal personer till, bort till Dahlberg för ytterligare några öl. Det blev en hel del snack med James och han var verkligen hur trevlig och jordnära som helst, riktigt lätt att prata med, oavsett om man pratar om fotboll, musik, öl eller what not.

Jag, Gripen och Balder delar först en Guava Grove från Cigar City som jag har velat prova väldigt länge nu. En häftig saison med guava. Riktigt frisk och god som avbrott mot de tunga ölen vi drack på Gastro.


30 minuter tills tåget går. Hinner vi mer? Svar ja. Gripen drar in en Big Sound, också från Cigar City. Jag har druckit den tidigare, men den är helt enkelt sjukt bra. Söt och tung med torkad frukt och sirap. Man kanske borde ge sig in mer på scotch ale?


Nu var vi sydskåningar tvungna att rusa för att hinna med sista tåget, resten av gänget gick vidare till Bishops och/eller Mogwai tror jag. Det får ni helt enkelt hålla koll efter på deras bloggar.

Jag tackar Fredrik som fan för att han har styrt upp denna fantastiska kväll med fantastisk mat, riktigt lyckade öl- och matkombinationer, trevligt folk och helt enkelt en riktigt bra tillställning.

Och till er som ska till SBWF denna veckan, passa gärna på att gå på en Master Class med James Watt, även om ni kanske tycker att ni redan kan allt om Brewdog eller att ni redan druckit alla, så tror jag att ni kommer få en riktigt trevlig föreläsning av en toktrevlig bryggare.

Nu är vädret ännu värre utanför.. Öl, någon?

Kommentarer

Fredrik sa…
Tack för en bra redogörelse över middagen, kul att ni uppskattade allt :)
Kristopher sa…
Tack själv, som fan! Riktigt bra kväll, njöt av varenda sekund :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd