Apis Póltorak Jadwiga - Världens bästa mjöd?

Mjöd har jag aldrig druckit någon bra variant av. Alla som varit i Helsingör lär ju ha smakat det vedervärdiga skitet som fanns (kanske finns fortfarande?) att köpa på lerkrus i någon av fulölsbutikerna. Jag har iallafall gjort det, och det förstörde min syn på mjöd för en lång tid.

Men nu, inspirerad av Portersteks-Johan beställde jag för en tid sen en flaska via Systembolaget av vad som, enligt ratebeer.com, är världens bästa mjöd. 216 väl spenderade svenska riksdaler måste jag erkänna. Man för gärna tankarna till vikingar när det gäller mjöd vilket kanske känns mest naturligt, men det är tydligen väldigt stort i Polen och detta mjödet som jag dricker nu kommer från just Polen. Jag läste någonstans att mjöd tillochmed är Polens (inofficiella?) nationaldryck. Jag har ingen källa direkt, så rätta mig gärna om jag har fel!

"It has very rich specific fragrance due to the addition of raspberries and wild rose to nectar honey.
1 litre of Półtorak style mead contains 720 g of natural honey. By comparison, the Dwojniak style of mead contains 610g/L of honey; the Trojniak contains 420g/L and the Czworniak contains 320g/L.
Półtorak mead matures for several years to achieve full clarity. In time its rich aroma hides a high content of alcohol (16%) and acidity forming the finest liquor there is.
"

Apis Póltorak Jadwiga!


Väldigt tjock och trögflytande, nästan sirapstjock, djupt rosenröd transparent vätska helt utan skum och kolsyra.

Doftar riktigt, riktigt gott med honung, rosor, rosé- och svartpeppar, hallon, lite ättika och saft.

Hur är den att dricka då? Smoooooth.. Som sagt så är den rätt så trögflytande, men den är len som fan och smakerna sprudlar runt som ren glädje i munnen. Rosor, honung, hallon, hallonsoda, lite äpplepaj med kanel, blommor och värmande, värmande alkohol. Magisk munkänsla.

Flaskorna säljes styckvis á la 75 cl. Mjödet ligger på 16% så det är inget man dricker ensam på en kväll, men lyckligtvis kan man utan problem bara trycka i korken igen och förvara flaskan i kylen (eller i rumstemperatur tillochmed om jag har förstått det rätt) i upp till ett halvår. Jag har haft min flaska i kylen öppnad nu i två månader och den har inte blivit dålig på något sätt. Klockrent att bara ta fram och ta ett glas när man känner för det. Den här kommer värma gott under hösten.. Kanske borde beställa en flaska till att ha under vintern?

Det retar mig att jag missade Mjödhamnens monter på SBWF i år, jag tror att det fanns riktigt fina grejer där. Men jag är inte bitter, utan nöjer mig med min Jadwiga och njuter i fulla drag. Magi på flaska.

Betyg; 10/10

Kommentarer

Obalanserad sa…
Fan, nu blir jag ännu mer sugen.. Och du vet ju hur dyra de kommande släppen blir...!
Kristopher sa…
Minst sagt! Det är inte lätt.. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd