Helt vanliga inlagda gurkor

Som ni kanske märkt så tycker jag om att laga mat. Något som är ännu roligare är inläggningar. Det är väl förvisso en sorts matlagning, men ändå inte. Hur som helst så brukar jag försöka göra någon rolig inläggning när jag får tid över, vanligast är nog att jag lägger in chili i vitvinsvinäger och lite kryddor som fänkålsfrön och svartpeppar. Det blir kanongott och kan göras året runt, tänkte att jag kan lägga upp receptet nästa gång jag gör det.

Men nu är det inte chili som ska lägga in. Nu är det sommar och då lägger man in gurka! Västeråsgurkor och dillkronor är något jag bara brukar få tag på under en rätt så kort tid på sommaren så jag brukar försöka hinna med att lägga in några burkar. Det är superenkelt och inget som helst avancerat recept, väldigt klassiskt. Och idag är det dags!


Som vanligt så höftar jag tills jag tycker det smakar och ser bra ut, men till detta använder jag;
- Västeråsgurkor, jag har ca 1,2 kg
- Dillkronor, jag har två buntar
- Färsk pepparrot, gärna ekologisk för samvetet
- Ättika 24%
- Socker
- Gula senapsfrön
- Vatten
- Salt
- Öl

Då sätter vi igång! 
1. Skölj och tvätta gurkorna noga, skrubba dom en stund så dom blir någonlunda lena. Det viktiga är att dom inte är smutsiga.
2. Blanda en lag på ättikssprit och vatten, jag brukar ta ungefär 1 del ättika och 3 delar vatten. Blanda med rätt mycket socker och lite salt, häll i tills du tycker att det smakar bra. Mycket socker behövs, betydligt mer socker än salt.
3. Skiva gurkan så tjock som du vill ha den. Idag gör jag några med skivad gurka och en med hela gurkor.
4. Varva gurka, dillkronor och senapsfrön i dina burkar.


5. Häll på lagen när sockret löst sig. Det måste inte täcka gurkorna då dom vattnar av sig lite själv också.
6. Lägg på ett par skivor pepparrot överst som skyddar mot mögel.
7. Låt stå i en vecka i kylen sen är dom good to go!

Ölen då? Den dricker vi upp. Helt vanliga gurkor sa jag ju.

Kommentarer

Obalanserad sa…
Har du gjort syrade grönsaker nån gång? Typ surkål eller liknande? DET skulle jag vilja lära mig :)
Kristopher sa…
Har inte gjort det än, men planerna finns där :)
Obalanserad sa…
Gött, det ser jag fram emot! Tistelvinds mjölksyrade surkål (och andra sursaker) rekommenderas varmt om du gillar sånt :)
nollkoll sa…
Från och med nu så kommer jag lägga till "Öl" sist i alla recept. Smart. :)
Kristopher sa…
Anton - Ska se om jag kan hitta det! Surkål är hur gott som helst ihop med några kryddade korvar tycker jag, få saker passar så bra till korv!

nollkoll - Det tycker jag, det passar till allt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Pörkölt med nokedli

Inlagd chili

Burgare, metal, hemfärd